Strona główna

Na pytanie co to jest intensywność treningowa nasuwa się prosta odpowiedź - praca wykonywana w jednostce czasu. Im większy wysiłek, tym trening uważany jest za bardziej intensywny.
Najczęściej jednak w kontekście intensywności treningu myślimy o aspektach motorycznych.
W tym artykule chciałbym jednak zwrócić uwagę, że oprócz motoryki, bezwzględnie wpływającej na intensywność treningu czy organizacji treningu, jest jeszcze jeden aspekt intensywności, który dla trenerów, szczególnie szkolących dzieci i młodzież powinien być kluczowy w kontekście treningu i rozwoju zawodników, a mianowicie „intensywność wysiłku intelektualnego”, a mówiąc prościej „intensywność myślenia”.

intensywno



Często polscy piłkarze wyjeżdzający za granicę podkreślają, że intensywność treningów na zachodzie jest zdecydowanie wyższa. Patrząc jednak na statystyki okazuje się, że w naszej ekstraklasie wcale mniej się nie biega. Także szybkościowo dramatu nie ma. A jednak odczucie jest takie, że tam trenuje się intensywniej. Dlaczego więc tak się dzieje? Dlaczego zawodnicy w czołowych ligach grają szybciej, wykonują więcej sprintów w trakcie meczu?

Z moich obserwacji i doświadczeń wynika, że dzieje się tak dzięki dążeniu przez dobrych trenerów do jak największej intensywności treningów poprzez różnego typu gry, co przekłada się na częstotliwość i szybkość myślenia, a więc kluczowe elementy w piłce nożnej, a także na poprawę parametrów motorycznych (więcej i częściej biegam z maksymalną prędkością w różnych kierunkach).

Kiedyś jeden z hiszpańskich piłkarzy grający w Ekstraklasie zapytany o różnice pomiędzy treningiem w Polsce, a jego ojczyźnie kurtuazyjnie odpowiedział, że treningi u nas są bardzo fajne, ale w Hiszpanii niemal wszystko robi się w grach, a tu ćwiczy się dużo bez piłki.

Z kolei jeden z polskich zawodników grający niegdyś w lidze hiszpańskiej powiedział, że w swoim zespole ma najlepsze wyniki jeśli chodzi o wydolność, jedne z lepszych jeśli idzie o szybkość, a i na drążku podciągnie się najwięcej. Niestety na boisku jest wolniejszy od wszystkich. Wolniej podejmuje decyzje, wolniej się ustawia, po prostu wolniej myśli.

Zestawiając te dwa fakty, łatwo można się domyśleć, dlaczego w Polsce gra się wolniej. Jest to między innymi efekt szkolenia. Gdy młody Hiszpan każdy trening doświadcza w grze, a do tego z uwagi na klimat spędza wiele godzin na powietrzu grając przez cały rok z kolegami, My zbyt często zamiast gonić najlepszych w umiejętności gry, jej rozumienia na bazie doświadczeń, powtarzalności, wyzwań występujących w grze, biegamy bez piłki, albo ćwiczymy elementy techniczne nie wymagające od zawodnika myślenia. Zapewne często osiągamy wysoką intensywność treningu z punktu widzenia motoryki, ale „intensywność myślenia” pozostawia duże rezerwy.

Dlatego też chcąc wychować dobrego piłkarza, musimy dążyć do uzyskiwania podczas treningu jak największej intensywności, ale rozumianej nie tylko przez pryzmat objętości i czasu pracy wykonywanych ćwiczeń w izolacji od gry, ale przede wszystkim „intensywności myślenia”, którą możemy kształtować skutecznie jedynie przy pomocy gier.

ZWIĘKSZ EFEKTYWNOŚĆ SZKOLENIA POPRZEZ:

1. Poświęcania treningu w dużej części na gry.
- Ważny jest odpowiedni czas pracy i wypoczynku, stale stymulujący i stwarzający możliwość zawodnikowi do maksymalnego wysiłku.

2. Unikaj jednostajnego tempa ruchu zawodników w grach i ćwiczeniach.
DĄŻ DO ARYTMII!
- Piłka nożna jest grą coraz bardziej dynamiczną, z coraz większą ilością sprintów. Dlatego też twoje środki treningowe muszą zmuszać zawodnika do arytmii w grze. Przyśpiesz – zwolnij – przyśpiesz… Aby tak się stało, kluczowy jest czas pracy i czas wypoczynku oraz pozytywna motywacja ze strony trenera.

3. Pamiętaj o dobrym planowaniu treningu.
- Zaplanuj środki treningowe, ich czas trwania oraz przerwy wypoczynkowe adekwatnie do wieku, umiejętności i możliwości zawodników.

4. Pamiętaj o dobrej organizacji treningu.
- Postaraj się by środki treningowe były przejrzyste dla zawodników i nie wymagały dużych modyfikacji organizacyjnych (ustawianie nowych pól)

5. Ustal punkty coachingowe.
- Ustal 1 – 3 punkty coachingowe, czyli elementy na które będziesz zwracał szczególną uwagę zawodnikom w trakcie zajęć, tak by po ich zakończeniu zawodnicy wiedzieli nad czym pracowali.

6. Nastaw się pozytywnie do treningu.
- Znajdź w sobie pokłady energii i nastaw się pozytywnie do treningu, tak aby w trakcie jego trwania emanowała z ciebie pasja i optymizm, dzięki czemu napędzisz zawodników do wzmożonego wysiłku.

7. Daj dziecku grać.
- Zachęcaj zawodnika do odważnej i kreatywnej gry. Skoro Ty nie grałeś w Lidze Mistrzów, to nie ograniczaj dziecka swoimi nakazami, tylko pozwól mu na to, na co tym sam nie mogłeś sobie pozwolić.

Na zdjęciu przedstawiamy przykładową tabelkę ze środkami treningowymi, ułożonymi według poziomów „intensywności myślenia”, od poziomu I – najmniej wymagającego zaangażowania mózgu zawodnika, do poziomu VIII w największym stopniu aktywizującego zawodnika.

Zachęcamy do samooceny Waszych środków treningowych pod kontem „POZIOMU INTENSYWNOŚCI MYŚLENIA” i używania w treningu najczęściej tych z najwyższych poziomów.